Een app voor jonge kinderen ‘om hen op een leuke en leerzame manier over de natuur te informeren’. Dit idee presenteerden Technasiumleerlingen Aryaam, Benjamin en Nathan op 10 juni aan opdrachtgever Code Groen educatie. Zo’n 50 jongeren van het Libanon Lyceum in Rotterdam waren de afgelopen weken druk in de weer met een opgave van deze organisatie. Manja was namens Code Groen educatie aanwezig bij de afsluiting van het onderzoeksproject.
Invasieve exoten
Leerlingen van havo/vwo-1 en vwo-1 die het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) volgen, kregen op 3 april een gastles van Rob, collega van Manja. Hij gaf uitleg over begrippen als biodiversiteit, disbalans in de natuur en invasieve exoten. Dieren of planten die niet van nature in Nederland voorkomen, kunnen een bedreiging zijn voor de inheemse biodiversiteit. Rob vroeg aan de Technasiumleerlingen hoe mensen moeten omgaan met invasieve soorten die een disbalans in de natuur veroorzaken. De hoofdvraag luidde: ‘Hoe kunnen we op een goede manier voorlichting geven over het beheer van de natuur, bijvoorbeeld aan jongeren?’
Vindingrijkheid
Na de gastles van Rob gingen de leerlingen in groepjes van 3 of 4 personen aan het werk. Ze presenteerden hun ideeën op 10 juni als afsluiting van het onderzoeksproject. Namens de opdrachtgever luisterde Manja naar de jongeren en bekeek ze hun powerpointpresentaties. “Die waren heel goed uitgewerkt”, vertelde ze. De vindingrijkheid van de leerlingen maakte indruk op haar: “Ze hadden apps en websites gemaakt en een spelletje ontworpen.” Aryaam, Benjamin en Nathan bedachten een app voor jonge kinderen “omdat het wetenschappelijk bewezen is dat kinderen beter leren door te spelen.” Het viertal Amira, Kian, Stella en Semih hoopt dat mensen in actie komen door een website of app die er mooi en interessant uitziet. Uiteraard geeft die website of app ook ‘op een goede manier informatie en duidelijkheid’. Met een stapeltje verslagen onder haar arm keerde Manja tevreden terug naar Schiedam.