Ondanks windkracht 6 en een matige temperatuur vond Gigi de Nationale Buitenles “leuker dan stilzitten”. Gigi zit in groep 4 op basisschool De Vlinder. Zij en haar klasgenoten deden op 9 april mee aan de ‘Grote Pieperles’, uitgevoerd door gastdocent Manja van stichting Code Groen educatie en het NME-centrum. Linda en Debora, collega’s van Manja, gaven dezelfde les aan de onderbouw op MDO De Poldervaart en obs Het Startblok. Collega Rob ging op deze buitenlesdag met groep 7 en groep 8 van De Kaleidoscoop vogels kijken in de omgeving van de school. Aan de activiteiten van Code Groen deden in totaal 400 leerlingen mee.
De Nationale Buitenlesdag, die op 9 april plaatsvond, is een stimulans voor meer onderwijs in de openlucht. De activiteiten stonden in het teken van tuinieren, aangezien de buitenlesdag precies in de Week van de Schooltuin viel. Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf kinderen denkt dat aardappels aan bomen groeien. Reden voor de Alliantie Schooltuinen om dit jaar extra aandacht te besteden aan de aardappel, ook bekend als pieper.
Basisvoedsel
Over de aardappel valt veel te vertellen. Zo brachten de Spanjaarden dit gewas mee uit Zuid-Amerika, legde Manja uit aan groep 4 van kbs De Vlinder. De aardappel bleek in Europa goed te gedijen en groeide zelfs uit tot basisvoedsel. Manja vatte de les samen: “We hebben de aardappel verkend en geleerd wat knollen en bladgroenten zijn. Nu moeten er nog aardappels worden gepoot.” De slogan van de Week van de Schooltuin luidt immers niet voor niets ‘Hieper de pieper, graaf eens wat dieper!’. Vier kinderen mochten deze klus klaren door ieder een pieper in de speciekuip vol tuinaarde te planten. Manja gaf de les aan alle 7 groepen van de onderbouw. Dat wordt een flinke aardappeloogst over enkele maanden op De Vlinder!
Tuingerei
Gastdocent Linda gaf het startschot voor de Grote Pieperles op het schoolplein van MDO De Poldervaart, waar een buitenlokaal is ingericht. Ze begon met een opwarmspel. De kinderen renden daarbij met allerlei tuingerei naar een moestuin, die op het plein was getekend. Behalve een moestuin had Linda ook een plant op de grond getekend. “Wij eten verschillende delen van een plant als groente”, vertelde ze. Ter illustratie liet Linda verschillende soorten groenten zien. “Die mogen jullie neerleggen waar je denkt dat ze horen.” De leerlingen wisten inmiddels dat uien en aardappelen op een bepaalde diepte in de grond groeien, terwijl pompoenen en komkommers boven de grond groeien. Linda: “De oefening was een succes!” Als afsluiter hielp ze de kinderen met het poten van aardappels. In totaal deden 5 groepen van de onder- en middenbouw mee. “Met water en wat liefde is het nu afwachten geblazen tot de eerste groene blaadjes tevoorschijn komen.”
Vogels
Ook de 5 kleutergroepen op obs Het Startblok kregen les over de aardappel. “Een geslaagde ochtend”, liet gastdocent Debora na afloop weten. “Ondanks de storm vonden de kinderen, de leerkrachten en ikzelf dit een hartstikke leuke ervaring.”
Niet alleen de pieper stond op Nationale Buitenlesdag in het zonnetje. Er was ook aandacht voor vogels. Leerlingen van groep 7 en groep 8 van basisschool De Kaleidoscoop deden op 9 april mee aan de vogelexcursie van Code Groen educatie / het NME-centrum. “Vogels zijn heel bijzonder”, vertelde gastdocent Rob. “Ze hebben namelijk iets, wat andere dieren níet hebben.” *) Om vogels te leren kennen en herkennen, maakte Rob met de leerlingen een wandeling in de buurt van de school. Hij had verrekijkers uitgedeeld, zodat de kinderen koolmezen, duiven, zwarte kraaien, meerkoeten en andere vogelsoorten extra goed konden bestuderen.
*) Namelijk: veren!
De Nationale Buitenlesdag is een onderdeel van de campagne Groen doet goed Schiedam, die wordt gefinancierd door de gemeente Schiedam en de provincie Zuid-Holland. Stichting Code Groen educatie / het NME-centrum voert de Groen doet goed-activiteiten uit in opdracht van beide financiers.